THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, August 09, 2006

Cinta


Hi......

Saya begitu teruja dengan perkataan 'cinta'. Mudah saja untuk kita melafazkannya tetapi tahukah kita semua erti 'cinta' yang sebenarnya?

Mungkin kita pernah mendengar atau sudah maklum dengan makna cinta buta, cinta pandang pertama dan juga cinta monyet tetapi saya suka makna di sebalik cinta, 'dari mata turun ke hati'.

Pada pendapat saya, ia bukanlah cinta pandang pertama atau love at first sight tetapi kemunculan satu perasaan yang begitu aneh dan indah selepas mengenali si dia. Betul tak? Di saat itu, tak terlintas pun di fikiran kita semua yang apa kita rasakan adalah CINTA. Kita jadi keliru, menggelabah dan lidah pula tiba-tiba jadi kelu. Kita mula mengutuk diri sendiri kerana berlagak seperti orang 'bodoh'. Hakikatnya, kita sedang melalui saat yang susah untuk ditafsirkan. Saat yang dicipta untuk semua manusia di bumi ALLAH swt ini. Cinta mula berputik di hati kita tanpa kita sedari. Ia muncul tanpa diundang dan paling penting, tanpa paksaan. You feel like shouting to the whole world, "I'm in love!"

Saya ingin berkongsi dengan anda satu cerita yang dipetik dari novel favourite saya, 'Adam & Hawa' dari Aisya Sofea. Jalan ceritanya yang begitu 'feeling' dan 'real' sehingga membuat saya tersipu-sipu dan adakalanya, menitiskan airmata. Kalaulah saya seorang penerbit, mahu saja saya menerbit novel ini dan menjadikannya sebuah drama cinta. Cause believe me, it's going to be a hit! But of course, you need to get the best actor and actress as the main cast. Also, you will learn a lot from this story; don't judge a person by their looks, the meaning of marriage in Islam, jangan biarkan kebencian bertakhta didalam hati kita dan pentingnya pegangan agama dan iman pada bakal suami kita kerana dialah yang akan menjadi ketua keluarga kita, yang akan mengemudikan rumah tangga kita. InsyaALLAH.

Anyway, dalam novel ini, Adam Mukriz Gillespie, aduh namanya saja sudah memberi getaran kan? Dari nama saja, anda mungkin sudah dapat bayangkan yang dia seorang lelaki kacukan Melayu dan Inggeris. Wajahnya? Hmmm...haruskah saya describe??? Let see. Imagine seorang lelaki yang berbadan tegap dan tinggi, dengan rambut keperangan dan mempunyai renungan mata dan senyuman yang boleh mencairkan hati setiap wanita yang memandangnya. Eh, tak payah pandang, baca saja tentangnya anda akan mengeluh ahhhhh....tapi jangan lupa, dia hanyalah watak dalam sebuah novel. He does not exist in this world. Put that in mind, okie!

Balik pada novel ini, watak Adam begitu romantik sekali. Pertama kali dia terpandang watak heroinnya, Ain Hawani (aka Hawa), dia tidak terus jatuh cinta. At first, he is such a casanova. Maklumlah he is handsome and has a good career (a MAS pilot) and he love to flirt around. Dia gunakan ketampanannya untuk memikat wanita dan harapannya agar Ain Hawani juga akan jatuh ke tangannya. Tapi Ain Hawani bukan seperti mana-mana wanita yang pernah didampinginya. She's different. For one, she is nineteen while he, twenty-seven, masih mentah dan belum pernah jatuh cinta. Dia tegas dan mempunyai perwatakan yang begitu ketimuran. So from just playing around, Adam slowly fall in love with her and does he fall hard! Once he left a bouquet of fresh roses on her desk (she is a kindergarten teacher) but in the middle, lay a plastic rose and a card which says,

'My love for you dies when the last
petal of these roses falls.'

Ah! Isn't that just romantic? Forever the petals from the middle rose will not fall cause it's made from plastic. To wrap up, it means that his love will never die until the end of time.

One day, because of one bad incident, keaiban yang menimpa mereka berdua, tiba-tiba corak kehidupan Adam berubah. Ini semua kerana cinta yang sudah bertakhta di hatinya. Dia buang egonya, buang sifat playboynya. Apa yang dia tahu, dia harus membuktikan kepada Ain Hawani. Dia sedar yang Ain Hawani mahukan seorang lelaki yang kuat pegangan agamanya serta kuat imannya kerana tanggungjawab lelaki amat berat bila sudah memasuki alam rumahtangga. Kerana sifatnya yang tidak mudah putus-asa dan juga cintanya yang tulus dan suci, akhirnya dapat juga dia pada Hawanya. Di bawah ini, kad dari Adam untuk Ain Hawani, isterinya,

'Hawa dicipta dari tulang rusuk Adam,
Bukan dari kepalanya untuk dijadikan atasannya,
Bukan dari kakinya untuk dijadikan alasannya,
Melainkan dari sisinya untuk dijadikan teman hidupnya,
Dekat pada lengan untuk dilindunginya,
dan dekat di hati untuk dicintainya'

Well? I didn't tell you the whole story but i'm sure that you will agree with me when i say that this novel is worth buying for. For those who already owns it, you should feel proud and lucky to be able to enjoy the novel every now and then. To be frank, i have read it so many times that i have lost count, but i never get bored. If you know me and saw me smiling away, you can bet that i'm thinking about this novel and how it has changed my life. Just like my husband did...

Ta..ta...till we meet again.

2010hrs

1 comments:

mamajambu said...

Hai Puteri minat ngan Aina Emir ke kalau nak kenal lebeh rapat jom lah join kat chat karnadya...ini add nya: karnadya.com.my leh sembang2 ngan ramai kawn2 kat sana termasuk penulis Mimie Afinie.